Lundagrossisten, vad är det?

En VVS - Grossist värd namnet!

Deras leveranssäkerhet är vår styrka.

Materialinköp - hur funkar det?

Att köpa in rätt material, i rätt tid och till rätt pris är av största vikt för oss som arbetar med VVS-installationer i Stockholm. Tempot för en rörmokare i Stockholm är högt, framförhållningen och planeringen ofta obefintlig. De arbeten, som mot förmodan, följer en väl utstakad plan är lätträknade. Många kunder är tyvärr oxå ofta ute i sista stund med sin beställning, då krävs det att vi som rörmokare är på tårna.

Därför känns det tryggt att ha en stark och proffsig leverantör av rörmaterial i ryggen varje gång vi drar igång en ny vecka.

För Lundagrossisten är service en starkt lysande ledstjärna. Vi som handlar där upplever att vi får snabb och professionell hjälp. Deras medarbetare är kvicka på att återkoppla på våra frågor och deras leveranser är träffsäkra.

Vi samlas ofta i en av deras butiker redan när de öppnar vid 06:00 för att prata ihop oss över en kopp kaffe innan dagen drar iväg med oss på olika uppdrag. Denna stund är helig, oftast det enda tillfället på dagen som vi hinner med att gå igenom vad som hänt under de senaste dagarna samt vad som kommer ske framöver.

Vi skapar unika ordrar på varje uppdrag innan utköp för att kunna hålla reda på allt material som installeras. Med det aktuella ordernumret kan vi även märka vår arbetstid i vårt ordersystem. Kopplat till den aktuella ordern är den följefil som Lundagrossisten skickar direkt till vårt ordersystem så snart vi mottagit materialet i butik. Detta gör att du som kund alltid kan vara säker på att du endast blir debiterad för det material som faktiskt handlats ut på din unika order. Skulle det bli material över eller om något blir ändrat i beställningen kan vi returnera materialet. Det skapas då en kreditorder som även den automatiskt synkas med vårt ordersystem. Du slipper därför bli överdebiterad för material som aldrig blivit monterat hos dig.

Eget koncept - på vår sida.

Till skillnad från andra rörgrossister där vi förväntas springa runt bland lagerhyllor som vi inte hittar i, med handscanner som vi inte begriper oss på, på tid vi inte har, så har Lundagrossisten utvecklat ett eget koncept där vi istället handlar direkt över disk.. Fördelarna med detta system. är att vi lär oss att tänka efter innan på vilket material vi behöver inhandla, istället för att stå på plats bland hyllorna hos grossisten och skruva ihop lite rördelar för att testa sig fram. Detta sätt att handla besparar oss mycket tid och ger oss en flygande start på dagen. Något som såklart även våra kunder tjänar på eftersom vårt arbete blir mycket mer tidseffektivt.

Sortiment - 16000 artiklar lagerlagda!

Lundagrossisten verkar sätta en ära i att inget ska fattas för oss rörmokare som handlar där. Det som finns i katalogen ska även finnas på hyllan. Hög svansföring är det som gäller.

Här har man skippat tänket att material ska beställas från ett centrallager någonstans ute i landet. Istället kan vi räkna med att hitta de artiklar vi behöver, direkt när vi besöker någon av deras 16 tokfyllda butiker.

Lite bortskämda måste jag säga att vi är!

Personalen - tillmötesgående

Som man kan förvänta sig av en bra samarbetspartner och grossist är deras medarbetare lyhörda, trevliga och snabba på återkoppling. Självklart gör det att vårt arbete blir lättare, vilket även det, gynnar våra kunder i slutändan. Att personalen är kunnig vad gäller både sortiment och tillvägagångssätt för många installationer gör att rådgivning och support fungerar bra. Ofta blir vi påminda om något extra som borde köpas ut för att jobbet ska gå ihop.

Detta uppskattas oerhört av oss som handlar där. Vår vardag blir helt enkelt lite enklare.

Kan det vara så att läsningen inspirerat till en jobbansökan hos dem hittar du information här.

Taxibud - när det kniper på riktigt…….

Möjligheten att ringa ut ett taxibud när paniken slår till och man står ensam på ett uppdrag med vatten till knäna kan fälla avgörandet. Som tur är så händer detta sällan. Vi har däremot, tack vare denna service, möjlighet att fortsätta ett uppdrag vi redan etablerat oss på istället för att åka iväg efter material som visar sig behövas. Ett äventyr som i Stockholm kan ta en god stund. Vi är effektivare som rörmokare än som budchaufförer.

Kuren - en riktig lifesaver!

Skulle oturen vara framme och ett jobb drar ut på tiden kan vi alltid beställa vårt material för leverans till “kuren”. Ett kodlåst utrymme där vi kan hämta rör och kopplingar även efter stängning. Denna tjänst används flitigt av oss som har mycket att göra och där telefonen brinner på dagarna. En riktig lifesaver!

Öppettider

Vardagar

I dagsläget har vi tillgång till detta paradis varje vardag mellan kl 06:00 och kl 17:00. Detta möjliggör för oss att inhandla materialet i god tid innan det är dax att sätta sig i trafiken ut till kund som ofta står och väntar på oss vid 7-tiden, antagligen på väg till sitt eget arbete eller för att lämna barn på skolan.

Att stängningen är först kl 17:00 gör att vi ofta hinner handla eller beställa vårt material till nästkommande dag. En stor fördel för oss och vår kund.

Lördagsöppet

Dessutom har de på senare år slagit upp portarna på ett par butiker även på lördagar mellan kl 09:00 och kl 14:00.

Lundagrossisten var först ut bland grossisterna med att sträcka lite extra på öppettiderna. Tidigare var branschnormen att hålla öppet mellan kl 07:00 - 16:00.

Jag tror för egen del att konkurrenterna känner lite stress inför deras nästa drag.

Kanske Söndagsöppet :) ?

Läs mer om Lundagrossistens historia här.

ALLALAGER_SMALL.png
Tobias GardebrinkKommentera