Hur gör vi för att ett projekt hos en privatperson ska bli lyckat?
Tydlighet ligger i vårt uppdrag.
Vi arbetar mycket hemma hos privatpersoner, en kundkategori många företag undviker i tron om att det skulle vara svårare än att arbeta åt ett företag som beställare. De som tror det, tror fel. Vägen till ett lyckat projekt hos en privat uppdragsgivare stavas TYDLIGHET.
En privatperson kan inte betraktas som en professionell beställare och det ligger i vårt uppdrag som yrkesutövare att ge kunden den information de behöver för att kunna fatta rätt beslut när gäller inköp av material samt vad som är tillåtet att göra i samband med en installation.
När vi arbetar åt privatpersoner ser vi alltid till att informera om vårt åtagande i en tydligt specificerad offert, eller om det rör sig om ett löpande arbete, en noggrann arbetsbeskrivning.
När vi varit på besök hos kunden innan arbetet ska utföras eller i samband med offertskrivande, ser vi alltid till att gör en så tydlig beskrivning vi kan. Den kan kunden ta del av innan arbetet drar igång och får då chansen att ställa frågor om det är något som är otydligt.
Skynda långsamt!
Många kunder har tänkt på sitt projekt en längre tid och är ivriga att komma igång. Tyvärr kan det straffa sig hårt. Det är alltför vanligt att många renoveringar och byggen startas upp utan att rätt förutsättningar finns på plats. Vi har varit inblandade i mängder med arbeten där bristande underlag och obefintliga ritningar skapar otydlighet, frågor och onödiga kostnader. I värsta fall blir inte heller resultatet som kunden hade tänkt sig från början.
Vad hade då kunden tänkt sig? Eftersom vi inte kan förväntas veta det, måste vi efterfråga rätt beskrivning och ritningar, alternativt, tillsammans med kund arbeta fram tillräckligt bra underlag för att arbetet ska gå att utföra utan att missförstånd uppstår.
Vi kan tillsammans med kund på detta sätt undvika mycket tandagnisslan. Att känna till projektets gång och totala budget är ett bra sätt att, på sin lediga tid, få den återhämtning som behövs för att det slutgiltiga resultatet ska bli riktigt bra!
Tydliga offerter.
Läs här i tidigare inlägg om hur vi arbetar med våra offerter.
Startmöte.
I samband med uppstart ev ett projekt som löper över en längre period än några dagar är det obligatoriskt med ett s.k startmöte. Det kan med fördel vara i samband med etablering den första dagen på entreprenaden. Här får kund och samtliga entreprenörer tillfälle att träffas för att ställa några sista frågor innan arbetet drar igång. Efter det ska den övergripande planen vara lagd och projektet kan rulla igång. Skulle det dyka upp förändringar som ändrar på den ekonomiska kalkylen eller på tidsplanen ska detta omedelbart delas med samtliga inblandade i projektet. Då får alla parter chans att reglera sin tidsplan samt eventuellt beräkna den kostnad som förändringen innebär.
Alla våra medarbetare är tilldelade informationen i det aktuella projektet och kan i realtid se om det sker några ändringar som är viktiga att notera. Ändringar kan ju som bekant medföra förlängd byggtid eller ökade kostnader och det är därför viktigt att de är tydliga för alla inblandade parter.
ÄTA - ändrings och tilläggsarbeten.
I stycket ovanför talar vi om ändringar som eventuellt uppstår i projektet och som skiljer sig från det som överenskommet i avtalet. När dessa situationer uppstår ska en ny överenskommelse ske avseende det moment eller material som tillkommer utöver tidigare avtalat. I vårt sätt arbeta, med digitala hjälpmedel, sker detta snabbt, smidigt och med direkt koppling som en underorder till det ordinarie avtalet. Genom att göra så slipper vi onödiga ställtider och väntan som gör att projektet riskerar att stanna av. Denna funktion och tydlighet uppskattas av de kunder som ser lika allvarligt på att tidsplanen håller som vi gör. Ofta är det en flytt som måste klaffa eller ett barn som ska komma till världen, då får inget fela!
Avslut.
När projektet är klart ska det godkännas för slutfakturering. Då kan vi tillsammans med kund välja att anlita en oberoende besiktningsman, eller om det rör sig om ett mindre uppdrag, gå igenom projektet på plats. Vid detta tillfälle får vi möjlighet att förklara funktioner i vår installation samt göra eventuella anpassningar efter kundens önskemål.
Detta sätt att arbeta skapar trygghet och en öppen dialog där alla frågor som uppkommer kan lösas snabbt längs vägen. Tillsammans med kund sparar vi både tid och pengar genom att göra så här.
Välkommen med din förfrågan!